Train je brein 21 dagen voordat je aan een dieet begint

Iedereen die op dieet is geweest weet hoe moeilijk het is om een verleiding te blijven weerstaan. Je hebt honger en juist op dat moment biedt iemand je iets lekker aan en ga je voor de bijl. Vaak is dan het hek van de dam en verdwijnen je dieetplannen als sneeuw voor de zon.Volgens Eileen Daspin is de oplossing simpel: train je brein om niet toe te geven voordat je echt begint te diëten.





21 dagen
"Een dieet volgen vraagt mentale kracht, niet alleen wilskracht. Lopers trainen voor een marathon, maar als het op diëten aankomt beginnen we er vaak aan zonder ons mentaal voor te bereiden, ondanks dat een dieet een enorme inspanning vraagt. "Doe dat niet", zegt de auteur van 'The Manhattan Diet'. Haar advies is om jezelf voor te bereiden, net zoals een sporter zich fysiek en mentaal voorbereid om een zo goed mogelijk resultaat te verkrijgen. Volgens Daspin moet je 21 dagen van te voren beginnen met je brein te trainen. Volgens wetenschappers duurt het namelijk ongeveer 21 dagen voor je een gewoonte kunt doorbreken. Als je jezelf die tijd van 21 dagen gunt om je mentaal voor te bereiden, heb je meer kans om een dieet ook echt goed vol te houden.

Patronen doorbreken
De voorbereidingsperiode begin je met het definiëren van je 'probleemsnacks of zoetigheden' , de ongezonde snacks die je maar niet kunt afzweren of de chocolade op moeilijke momenten. Als je deze hebt vastgesteld laat je die één voor één weg. "Als je één snack uitgesloten hebt, spreek dan met jezelf af om die gedurende 10 dagen niet meer te eten. Als dat lukt, voeg je er nog 10 dagen bij. En nog 10", zegt Daspin. "Op die manier doorbreek je het patroon. Je zal af en toe nog wel eens bezwijken voor de verleiding, maar de hunkering blijft weg. Dat maakt het echte dieet veel gemakkelijker".

Gezonde alternatievenEen andere tip om je brein te trainen is het vinden van een simpel en gezond alternatief dat je kunt eten in plaats van de dikmakers. Denk bijvoorbeeld aan sushi, wortelen of vers fruit. Zodra je hunkert naar vet of zoet eten, kun je eerst die gezonde snack gebruiken om je maag te vullen. Dat traint je brein om op zoek te gaan naar iets gezonds als je honger hebt.

Ten slotte raadt Daspin ook aan om niet te hard te zijn voor jezelf. Als je toch toegeeft aan iets ongezonds, moet je gewoon herfocussen en onthouden dat er morgen een nieuwe kans ligt. "Een klein beetje valsspelen kun je zien als een psychologische beloning", besluit Daspin. Meer dieet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten