Stemmingswisselingen tijdens de menopauze

De menopauze kan een emotionele achtbaan zijn voor veel vrouwen. De ene dag ga je omhoog, de volgende dag keihard naar beneden. Je geliefden kunnen je meer irriteren en je kunt exploderen bij de kleinste tegenslag. Je kunt in huilen uitbarsten bij iets zieligs op tv en tegelijkertijd een draak zijn tegen je collega's. Je kan plotseling onbedwingbare woede-uitbarstingen krijgen. Je denkt dat je de controle aan het verliezen bent over jezelf, maar in feite ervaar je een van de meest voorkomende symptomen van de menopauze, namelijk stemmingswisselingen.




Verdrietig of boos?
Je kunt je volkomen verloren voelen door de stemmingswisselingen. Je emoties kunnen zo in de war zijn dat je misschien niet eens meer weet of je verdrietig of boos moet zijn in bepaalde situaties! Meer dan 15% van de vrouwen ervaren dezelfde emotionele problemen tijdens de menopauze. Deze stemmingswisselingen kunnen heel vervelend voor je zijn, maar dat zijn ze natuurlijk ook voor je omgeving. De mensen om je heen weten vaak niet wat er aan de hand is en kunnen er ook onder lijden. Gelukkig zijn er een aantal effectieve manieren om de stemmingswisselingen te verminderen

Stemmingswisselingen zijn een van de meest onbegrepen symptomen van de menopauze. Veel artsen hebben simpelweg geen idee waar vrouwen doorheen gaan als ze bijna dagelijks extreme stemmingswisselingen moeten ondergaan. Tegelijkertijd kunnen er problemen in de relatie of in het gezin ontstaan door deze emotionele instabiliteit. Om beter met deze stemmingswisselingen om te gaan is het belangrijk om de oorzaak hiervan te begrijpen en te weten welke factoren ze erger kunnen maken.

Wat is de oorzaak de stemmingswisselingen?
Het is nog steeds niet helemaal duidelijk wat de precieze oorzaak is van de stemmingswisselingen in de overgang, maar het is algemeen aanvaard dat de schommeling in hormoonspiegels verantwoordelijk is voor deze emotionele wervelwinden. Tijdens de menopauze stopt je lichaam met het produceren van eicellen voor de bevruchting. Als gevolg hiervan stopt je lichaam ook met de productie van hormonen die leiden tot ovulatie en menstruatie. Geleidelijk aan zullen je menstruaties en ovulaties onregelmatiger worden, waardoor ook de afgifte van hormonen onregelmatig wordt. Deze voortdurend wisselende niveaus van oestrogeen, progesteron en androgenen hebben een duidelijk effect op je mentale toestand. Deze hormonen controleren ook de serotonine-niveaus in de hersenen. Serotonine is de chemische stof die de stemming beïnvloedt. Zodra het niveau van serotonine daalt, daalt ook je humeur en andersom. Anderen denken dat de oorzaak van de stemmingswisselingen meer gezocht moet worden in de ingrijpende symptomen die vrouwen kunnen ervaren in de vroege menopauze.

Symptomen van de menopauze
Een groot deel van de vrouwen in de overgang hebben last van symptomen als opvliegers, slapeloosheid, gewrichtsklachten en extreme vermoeidheid. Door deze symptomen kun je uitgeput, chagrijnig en geïrriteerd raken. Hoe meer je last krijgt van vermoeidheid en uitputting, hoe sneller je geïrriteerd kunt raken. Deze symptomen kunnen zo erg zijn, dat dit veel extra stress in het dagelijkse leven kan geven. De perimenopauze komt vaak op een zeer ongelegen moment, waardoor de stress nog erger wordt. De menopauze heeft de nare eigenschap dat ze vaak samenvalt met andere ingrijpend life-events, zoals de kinderen die het huis uit gaan en de veranderingen die dit in de relatie kan geven. De jeugd is definitief voorbij, uitdagingen op het gebied van werk nemen af en ouders kunnen zorg nodig gaan krijgen. Het is geen wonder dat vrouwen in de overgang in een wirwar van emoties terecht kunnen komen!

Wat kun je er aan doen?
Stemmingswisselingen hoeven je leven niet te gaan beheersen tijdens de menopauze. Er zijn een paar eenvoudige dingen die je kunt doen om jezelf onder controle te houden. Het beste wat je kunt doen is de intense emoties te gaan herkennen als stemmingswisselingen die bij deze levensfase horen. Gewoon weten dat je niet gek bent en dat er een reden is voor al je emoties. Dit kan helpen om meer controle over je lichaam en geest te krijgen. Het herkennen van stressvolle situaties en te leren om ze een tijdje in de wachtkamer te zetten tot je weer wat meer in balans bent kan helpen om het gevoel van controle te verhogen. Neem even afstand van een situatie als je woede, irritatie of verdriet voelt opkomen. Ga wandelen, trek je even terug van je collega's, probeer niet overal gelijk op te reageren in je relatie, bel een goede vriendin..of duik gewoon even onder de dekens.

Lichaamsbeweging en goede voeding
Lichaamsbeweging en gezonde voeding kunnen ook helpen om meer evenwicht in je emoties te krijgen. Probeer minimaal 20 minuten per dag flink te bewegen of te sporten. Hou je niet van sporten dan is wandelen een uitstekende manier om je stemming te verbeteren. Het is goed voor je lichaam en je krijgt even de kans om je gedachten en emoties ruimte te geven. Flinke wandelingen kunnen ook helpen om beter te slapen, zodat je minder prikkelbaar wordt. Een gezond dieet kan een impuls voor het serotonine-niveau in je hersenen zijn, waardoor je je vrolijker en energieker zult voelen. Koolhydraten helpen ook om serotonine te verhogen. Deze zitten o.a. in erwten, bonen en warme melk. Het eten van kleine maaltijden en een aantal gezonde snacks gedurende de dag kunnen je ook de energie geven die je nodig hebt om de wisselende emoties te hanteren. Het is niet voor niets dat veel vrouwen in de overgang meer trek in eten krijgen. Probeer deze trek te stillen met gezonde maaltijden en hapjes.

Andere remedies
Sommige vrouwen vinden veel baat bij alternatieve therapieën. Natuurlijke remedies voor de menopauze, zoals yoga, meditatie, massage en acupunctuur, kunnen de stress verminderen, waardoor je meer ruimte krijgt voor zelfreflectie. Kruidengeneesmiddelen zoals kava kava, hop en zilverkaars hebben ook hun nut bewezen om meer evenwicht in stemmingen te bereiken. Iedere dag 20 minuten blootstelling aan licht en zon kan ook helpen om de stemming te verbeteren. Bij het ervaren van stemmingswisselingen kan het heel goed zijn om hierover met anderen te praten. Raadpleeg een arts als je er zelf niet meer uit komt. Zoek andere vrouwen op die hetzelfde ervaren. Het praten over stemmingswisselingen kan vaak al helpen om de stress te verlichten. De valkuil van de menopauze is vaak dat vrouwen zich juist gaan terugtrekken door de vermoeidheid en de vervelende symptomen. Dat versterkt de negatieve spiraal van de stemmingswisselingen. Juist door anderen op te zoeken heb je meer kans om het beste medicijn te vinden dat er bestaat, namelijk zoveel mogelijk lachen! Meer menopauze.
Auteur: 50plusje

Eindelijk een effectief middel tegen de overgang.

1 opmerking:

  1. Nav bovenstaand artikel (wat me enorm herkenbaar overkwam overigens) heb ik kava kava gegoogled en kwam dit tegen ! Het schijnt echt heel gevaarlijk te zijn, er zijn mensen door overleden......
    Dus niet aan te raden!!

    Kava kava is een kruid dat wordt gebruikt tegen depressie en als slaap- en kalmeringsmiddel. Het zou rustgevend, pijnstillend, spierontspannend en slaapverwekkend werken. Die effecten zijn niet wetenschappelijk aangetoond.

    Onderzoek toont aan dat de positieve effecten van kava kava niet opwegen tegen de ernstige gezondheidsrisico’s. Daarom zijn preparaten met kava kava sinds 2002 verboden in de Europese Unie.


    BeantwoordenVerwijderen