Elk goedkoop jurkje is goedkeuring voor de slechte werkomstandigheden van anderen

Europa is medeverantwoordelijk voor arbeidsomstandigheden in de textielfabrieken van Bangladesh. 'Bij elke aankoop geeft de consument zijn fiat aan slechte werkomstandigheden bij de productie van kleding', schrijft Xander van Uffelen in het commentaar van de Volkskrant.





Natuurlijk zijn we allemaal uit op koopjes, maar het is goed om er bij stil te staan dat dit alleen mogelijk is doordat anderen in vreselijke omstandigheden moeten werken. Als consument hebben wij in Europa ook de macht om verbeteringen af te dwingen door ons koopgedrag.

In de Volkskrant vandaag een artikel over de slechte werkomstandigheden bij de productie van onze kleding:

"Duizenden werknemers in Bangladesh gingen op de Dag van de Arbeid de straat op om te demonstreren tegen de beroerde arbeidsomstandigheden in de kledingfabrieken. Een week geleden stortte een bedrijfsgebouw in waardoor honderden kledingwerkers de dood vonden. De demonstranten eisten verbeteringen van de arbeidsomstandigheden.

Het protest is een belangrijk signaal. Opkomende landen, zoals Bangladesh, India en Vietnam, zullen de arbeidende bevolking uitzicht moeten bieden op humane werkomstandigheden - zoals westerse landen dat eerder hebben moeten doen. En net als destijds in de oude industriële naties zullen de noodzakelijke verbeteringen door de werknemers moeten worden afgedwongen.

Portemonnee
Maar ook de westerse consument draagt verantwoordelijkheid voor de arbeidsomstandigheden in landen als Bangladesh. Bij elke aankoop geeft hij zijn fiat aan slechte werkomstandigheden bij de productie van kleding. Aangezien veel afnemers vooral oog hebben voor hun portemonnee, valt echter weinig heil te verwachten van de invloed die kritische consumenten kunnen uitoefenen op de arbeidsomstandigheden in de landen van herkomst." Lees het artikel verder op Volkskrant.nl

Het is natuurlijk onmogelijk om altijd zelf te bepalen of te achterhalen wat verantwoorde aankopen zijn en welke zijn geproduceerd onder slechte omstandigheden. Het zou goed zijn als consumenten duidelijkheid krijgen over de herkomst van hun kleding, zodat zij een goede keuze kunnen maken.

Rubriek: duurzaam

Geen opmerkingen: