Boekrecensie: Rozen van Leila Meacham. Een modern Gejaagd door de wind

Rozen is een meeslepende familiegeschiedenis die drie generaties omspant tegen het decor van het broeierige Zuiden van de VS. Met Rozen heeft Leila Meacham een epische roman geschreven over verloren liefde, tegenspoed en verlangen. Voor de liefhebbers van Gejaagd door de wind is dit boek een must om te lezen. Het is, ondanks de vele bladzijden, niet langdradig en zeker niet zoetsappig.

Het verhaal speelt vanaf begin 20e eeuw tot 1985 en omspant drie generaties. Hoofdpersoon is Mary Tolliver, een verblindende beauty die in de loop der jaren steeds meer een koude, berekenende plantage-eigenaar wordt door haar verbondenheid met de katoenplantage die al generaties in haar familie is. Door het volkomen onverwachte testament van haar vader ontstaat er een breuk tussen haar en haar moeder en broer.
Bovendien is er de strijd met de rivaliserende familie Warwick die de naastgelegen plantage bezit. Percy, de zoon van de Warwicks en Mary Tolliver zijn als water en vuur vanaf hun vroege jeugd. Toch oefenen beiden een niet te stuiten aantrekkingskracht op elkaar uit die niet zonder gevolgen blijft. Percy dringt er lange tijd op aan dat Mary met hem trouwt maar Mary houdt koppig vol dat de plantage haar nodig heeft en ze geen goede vrouw zou kunnen zijn.
In het eerste deel van deze familieroman staat Mary Toliver centraal. Ze is de eigenaar van de Tolliver plantage, een grote katoenplantage in Texas. Vlak voor haar dood kijkt ze terug op haar leven. Het volgende deel is geschreven vanuit Percy Warwick, de grote liefde van Mary die toch haar echtgenoot niet werd. In de laatste twee delen vertelt Rachel haar verhaal: zij is het achternichtje van Mary en de erfgenaam van de plantage van de Tollivers.
Het boek begint met de oude dag van Mary Tolliver. Terminaal ziek en treurend over de foute beslissingen die zij in haar leven genomen heeft, besluit Mary door middel van haar testament de vloek te ontkrachten die al generaties op de plantage en haar bewoners rust en hen in koude zakelijke mensen verandert. Het testament van Mary blijkt dus totaal anders dan Rachel verwacht. In de loop van het boek wordt duidelijk waarom.
Een boeiende familiegeschiedenis waarin de liefde voor de plantage in conflict komt met de liefde voor geliefden. De titel van het boek is ontleend aan een sage waarin een rode roos betekent dat je iemand om vergeving vraagt en een witte betekent dat je iemand vergeving schenkt.
Het boek heeft wekenlang in de Top 10 van de New York Times Bestseller List gestaan en in de VS zijn al meer dan 100.000 exemplaren verkocht.

Rubriek: boeken

Geen opmerkingen: