Winkels in binnensteden verdwijnen in snel tempo

Wie door de binnenstad van kleinere en grote steden wandelt ziet het steeds meer: winkelpanden die leeg staan. Het geeft een troosteloos gevoel en het winkelen zal er in de toekomst niet gezelliger door worden als deze trend zich voortzet. Natuurlijk is de crisis een oorzaak, maar ook de consument die steeds vaker op internet koopt werkt mee aan het verdwijnen van de ouderwetse manier van gezellig winkelen.



De consument is, mede door de crisis, prijsbewust en op zoek naar de beste koopjes. Dat is begrijpelijk, maar de meeste consumenten beseffen niet dat ze daarmee vooral de kleinere winkeliers de das om doen. Als de trend zich voortzet zullen in de meeste binnensteden steeds minder leuke kleine winkels overeind kunnen blijven en zal de binnenstad vooral bestaan uit warenhuizen, uitzendbureaus en horeca.

De consument kijkt vaak in de winkels naar het product dat hij wil kopen. Hij kan het product in de winkel bekijken, passen, ruiken (parfum), informatie aan de verkoper vragen en het product vergelijken met andere aanwezige producten. De prijsbewuste Nederlander gaat na het verkrijgen van deze informatie dan thuis op zoek naar goedkopere aanbiedingen van dit product en bestelt het dan online.

De verkopen op internet nemen een grote vlucht. De winkeliers kunnen niet concurreren met internetwinkels, omdat deze geen dure panden in de binnenstad hoeven te huren en minder personeel hoeven te betalen. Het is voor veel kleine winkeliers bitter dat de consument vaak in de winkel de producten komt bekijken, zich uitgebreid laat informeren door de verkoper en vervolgens zijn slag slaat op internet.

Dit kan maar tijdelijk goed gaan. Uiteindelijk zullen steeds meer winkels moeten sluiten en zal de klant zich dus ook niet meer kunnen oriënteren en laten informeren in de winkels. Het product zal pas zichtbaar worden als het wordt bezorgd.

Een nog groter nadeel is dat het afgelopen zal zijn met het gezellige winkelen in de binnenstad. Consumenten zullen moeten beseffen dat er ook een prijskaartje hangt aan het behoud van het gezellige ouderwetse winkelen met een groot aantal winkels waar je kunt snuffelen, passen, ruiken, voelen en je kunt laten informeren over het product.

We denken goedkoper uit te zijn op internet, maar uiteindelijk zal de kostenpost alsnog verhoogd worden door verhoging van de belastingen. De vele werkloze middenstanders zullen ongewild in een uitkering terecht komen en dus zal het koopje op internet uiteindelijk op de lange termijn een duurkoopje blijken te zijn.

Rubriek: economie


Geen opmerkingen: