Na de overgang regelmatig aardbeien en bosbessen eten verkleint de kans op een hartaanval

Wekelijks drie of meer porties bosbessen (blauwe bessen) en aardbeien eten kan volgens onderzoekers van Harvard bij vrouwen in de middelbare leeftijd het risico op een hartaanval met verkleinen.






De onderzoekers keken naar de gegevens van 93.600 vrouwen van 25 tot 42 jaar. Zij vulden gedurende 18 jaar elke 4 jaar een vragenlijst in over hun eetgewoontes. Gedurende de studie kregen 405 deelnemers een hartaanval. De vrouwen die de meeste bosbessen en aardbeien aten, bleken 32 procent minder risico te lopen op een hartaanval dan vrouwen die deze vruchten slechts af en toe aten. De onderzoekers hebben gecorrigeerd voor factoren die het resultaat zouden kunnen vertekenen zoals leeftijd, hoge bloeddruk, BMI, beweging, roken, alcoholgebruik en het voorkomen van hartaanvallen in de familie.

Bosbessen en aardbeien, maar ook druiven, aubergines en andere rode fruit- en groentesoorten, bevatten veel flavonoïden. De onderzoekers keken specifiek naar bosbessen en aardbeien, omdat deze veel gegeten worden in de Verenigde Staten. Het is vooral een bepaalde variant van flavonoïden, namelijk anthocyanidine, dat een gunstig effect heeft op het hart en de bloedvaten. Ze verwijden de aderen en voorkomen mogelijk de vorming van vettige afzetting in de aderen (plaque).

Het is dus aan te raden om na de overgang (wanneer het risico op hart-en vaatziekten bij vrouwen toeneemt) regelmatig dit soort vruchten te eten. Een mogelijkheid is om regelmatig een smoothie te maken waarin bosbessen en aardbeien verwerkt zijn. Bosbessen zijn bij de supermarkt vaak als diepvriesprodukt te koop. Verse bosbessen zijn in de zomer volop te koop. 

Recept gezonde smoothie
Doe in een blender aardbeien, blauwe bessen en eventueel wat banaan en kiwi's. Doe er water of vruchtensap bij (anders lukt het niet om te blenden) en maak er een heerlijke smoothie van. Probeer er iedere dag een vol glas van te drinken. 

Rubriek: gezondheid

Geen opmerkingen: