La Place scoort volgens Rank a Brand 'goed op weg' in duurzaamheid

Van de tien grootste restaurantketens in Nederland is La Place het meest duurzaam. Consumentenplatform Rank a Brand geeft La Place de score ‘goed op weg.’ Bij de meeste fastfoodketens is het echter nog niet best gesteld met de groene score.




La Place wint ter aanmoediging de ‘Rank a Brand Award 2013.’ Met een energielabel B is de keten relatief groen. Zo krijgt de klant er biologische zuivel en fairtrade koffie. Toch zijn er nog genoeg verbeterpunten, zoals het verminderen van de CO2-uitstoot, voedselverspilling en afvalverwerking. Geen van de tien grootste restaurantketens verdient volgens Rank a Brand de hoogste score. 

Subway, McDonalds, Burger King en van der Valk volgen op gepaste afstand met een D-label, dat het platform beschrijft als “eerste mijlpalen bereikt, maar moet beter.” Daarbij onderzoekt Rank a Brand onder meer naar klimaat, milieu en arbeidsomstandigheden. KFC, AC restaurants, Pizza Hut, Domino’s en New York Pizza voldoen niet aan de criteria, het advies luidt dan ook daar niet te gaan eten als u duurzaam hoog in uw vaandel heeft staan.

“Duurzaamheid bij de fastfoodrestaurants blijft helaas vleesch noch visch,” zegt Rank a Brand. “Ze bakken er nog te weinig van. McDonalds kun je dan aanmerken als de minst slechte keuze.” Er is vooral kritiek op de aandacht voor dierenwelzijn. “De plofkip is nog steeds de standaard. Kentucky Fried Plofkip dus”, aldus Rank a Brand. “De fastfoodsector besteedt mooie woorden aan dierenwelzijn en milieu, maar concrete stappen zien we weinig.”

Rubriek: duurzaam

Geen opmerkingen: