Hoe overleef je de winter: Tips om warm te blijven

Het is weer winter en we lopen allemaal te bibberen van de kou, uitgezonderd de echte winterliefhebbers. Veel ouderen ervaren dat ze het steeds moeilijker vinden om de kou aan te kunnen. Hier volgen een aantal tips die kunnen helpen om het wat warmer te krijgen met deze temperaturen onder nul!






Beweeg
Ga voor het verbranden, letterlijk. Cardiovasculaire training laat je bloed door je lichaam pompen, het verhoogt je temperatuur en verbetert de bloedcirculatie. Een betere circulatie betekent dat er meer bloed naar je vingers en tenen zal stromen. Dus hoe meer je beweegt, hoe warmer je je voelt. Je hoeft niet naar een sportschool om je in het zweet te werken - een portie flink huishoudelijk werk kan al een verschil maken. Of ga ondanks de kou een flinke wandeling maken. Je zult even over de drempel moeten om de kou in te gaan, maar je zult merken dat je beter gaat voelen zodra je aan het lopen bent. Zorg wel dat je je goed inpakt bij temperaturen onder nul.

Denk warme gedachten
Stel jezelf voor op een zonovergoten gouden strand. Sommige studies suggereren dat gewoon denken aan warmte en situaties waarin je je heerlijk ontspannen en warm voelt kunnen helpen om je lichaamstemperatuur te handhaven.

Laag over laag
Als het denken aan zonovergoten stranden niet helpt, probeer dan de warmte in je lichaam vast te houden door het dragen van meerdere dunne lagen kleding. Dit werkt vaak veel effectiever dan een dikke trui. Natuurlijke vezels zijn warmer dan synthetische.Vergeet daarbij niet om een muts en sjaal aan te trekken zodra je naar buiten gaat....inclusief de warme wanten.

Houd handen en voeten warm
Handen en voeten bepalen hoe warm of koud we het hebben. Als de temperatuur aan onze handen en voeten laag is, dan voelt alles koud.  Draag dus handschoenen en warme sokken of wollige inlegzolen als je naar buiten gaat.

Eet pittig
Als je tegen gepeperd eten kunt, probeer dan juist met een koudegolf flink pittig te eten. Specerijen en peper verhogen de lichaamstemperatuur en de bloedsomloop. Mocht peper toch echt een station te ver zijn voor je, gebruik dan andere verwarmende specerijen als kaneel en gember.

Wees ondeugend
Gedeelde lichaamsbeweging en warmte kunnen een stuk schelen bij extreme kou. Door een vrijpartij komen zweet en hormonen vrij die onze huid laten blozen, waardoor deze warmer aanvoelt.Wil je nog meer profijt hebben van de aktiviteiten in bed om warm te worden? Gooi er dan een extra dekenoverheen.Gegarandeerd dat je het warmer krijgt dan je had verwacht.

Vermijd alcohol
Volgens het Zwitserse Instituut voor de Preventie van Alcohol-en Drugsproblematiek geeft alcohol een vals gevoel van warmte. Zodra je alcohol gebruikt wordt het bloed naar de oppervlakte van uw huid gestuwd, waardoor je een warmer gevoel krijgt - maar met al de warmte aan de oppervlakte van de huid kan de koude buitenlucht warmte ontrekken van onze basis-lichaamstemperatuur.

Stapel ook dekens
Je lichaam kan s'nachts flink afkoelen. Daarom zijn mensen vaak moe als het begint te vriezen. Schroom daarom niet om bij koude nachten een paar dekens extra op je bed te leggen. En vergeet ook de wollen sokken en het thermo-ondergoed niet. Je zult je de volgende dag beter voelen dat de die-hards die het met zo min mogelijk comfort willen doen. Meer over gezondheid.

Goed slapen

Geen opmerkingen: