Wandelen kan veel aandoeningen voorkomen

Je hoeft niet intensief te sporten om wekelijks aan je portie beweging te komen. Wandelen kan al genoeg zijn om je gezondheid te verbeteren. Met een halfuurtje per dag wandelen verklein je het risico op maar liefst 24 aandoeningen.









Het risico op gezondheidskwalen als kanker, hart-en vaatziekten en dementie kan worden verkleind door 150 minuten in de week matige fysieke activiteit te verrichten, aldus Leslie Alford van de Universiteit van East Anglia. Het volstaat al om dagelijks een flinke wandeling van 30 minuten te maken (5 keer per week). Wie aan meer intensieve lichaamsbeweging doet, zoals joggen, heeft genoeg aan 20 minuten gedurende drie dagen per week.

Regelmatige lichaamsbeweging verkleint de kans om osteoporose, diabetes type 2, depressie, overgewicht of een te hoge bloeddruk te krijgen. Bovendien blijf je van een portie beweging fysiek en geestelijk jong en vermindert het hartziekten en beroertes. Ook het risico op dementie vermindert. De bevindingen zijn het resultaat van veertig eerdere studies in de afgelopen vier jaar. Het vergt vaak discipline om te beginnen met wandelen, maar meestal raak je er al snel aan verslaafd. Probeer een vaste tijd te nemen om een heerlijke wandeling te maken, dan lukt het beter om het vol te houden. Meer over sport.

Geen opmerkingen: