Libidoverlies bij mannen

In relaties is het toch vaak zo dat er een verschil bestaat in libido. De man blijkt over het algemeen toch vaker zin te hebben in seks dan de vrouw. Toch blijken er genoeg relaties te bestaan waarin het andersom is. Veel vrouwen ervaren dat als een afwijzing, en zoeken er onmiddellijk meer achter. "Want mannen hebben toch altijd zin? Ben ik dan niet meer aantrekkelijk? Of heeft hij een ander?"




Weinig libido
Vaak blijkt het te gaan om een laag libido en dat komt vaker voor dan gedacht: ongeveer 1 op 5 mannen heeft er last van. Ongeveer 30 procent van de vrouwen zegt dan ook vaker zin te hebben in seks dan hun echtgenoot. Er zijn vaak 4 belangrijke oorzaken aan te wijzen voor dit gebrek aan libido, namelijk psychologisch, medisch, hormonaal en het dopamineniveau.

1. Psychologische problemen
Stress op het werk, angsten en zorgen, depressies en psychisch stoornissen zijn maar enkele van de factoren die kunnen bijdragen aan een laag libido.

2. medische problemen
Diabetes, obesitas, hoge bloeddruk, hoog cholesterol en medicijngebruik kunnen het libido negatief beinvloeden.

3. Hormonale oorzaken
Testosteron is hét hormoon dat het libido van de man bepaalt. Hoe minder dat hormoon voorkomt in het bloed, hoe minder zin er zal zijn. Het testosteronniveau daalt bij het ouder worden en ook bij jongeren mannen onder invloed van chronische ziektes of medicatie. Er zijn ook nog andere hormonen die een rol kunnen spelen, zoals een laag niveau van schildklierhormoon of (zelden) een te hoog niveau prolactine.

4. Laag dopamineniveau
Zin in seks ontstaat in de hersenen, dus ook de stoffen in de hersenen spelen een rol. Een van de belangrijkste boodschappers is dopamine. Dopamine is een neurotransmitter. Dat wil zeggen dat het ervoor zorgt dat zenuwen met elkaar kunnen communiceren. Een daling van het dopamineniveau kan veel invloed hebben op je seksuele verlangen. Het mannelijk libido schijnt gevoeliger te zijn voor dopamine dan het vrouwelijk libido.

Behandeling
Elke oorzaak heeft zijn eigen behandeling. Een psychologische oorzaak kan het best opgelost worden met sekstherapie, waarin mannen hun plezier en beleving aan seks weer leren voelen. Wie een laag testosteronniveau heeft, kan testosteronsupplementen nemen in de vorm van een injectie of een patch. Een laag dopamineniveau kan behandeld worden met dopaminestimulerende medicatie. Deze kunnen echter bijwerkingen hebben, dus hiervoor moet je contact opnemen met een arts. Meer lezen over libidoverlies mannen.

Vitanu voor mannen

9 opmerkingen:

Anja zei

Mijn man is 51 jaar oud en ik ben zelf 44 jaar oud.
Sinds drie jaar heeft mijn man helemaal geen zin meer in seks.
(druk druk druk op zijn werk, enz)
We hebben een jaar geleden afgesproken dat ik er een vriend naast "mag" nemen.
Na enig heen en weer via dating-sites heb ik een man gevonden die 15 jaar jonger is dan ikzelf (29 jaar) en waarmee ik wekelijks afspreek (meestal bij mij thuis, omdat mijn man dan toch op z'n werk is).
We hebben dan ruim een uur seks en hebben er allebei veel lol in (het is pure lust en ik kom altijd verschillende keren klaar).
Daar komt bij dat het een zeer potente man is, wat ik thuis ook nooit heb meegemaakt.
Hij is ook getrouwd, maar zijn vrouw weet nergens van (zij wil maar heel zelden vrijen).
Het huwelijk met mijn man is de laatste maanden veel beter geworden.
Ik zit hem niet meer op z'n nek en zelf kom ik nu eindelijk seksueel helemaal aan m'n trekken.

Anoniem zei

mijn man heeft door vele bovengenoemde oorzaken idd een heel laag libido.
Medicijn gebruik, de penopauze, stress op 't werk.
Hij probeert aan alle kanten te laten blijken heel veel van me te houden.
Maar toch voel ik me sexueel afgewezen.
Zelfs als ik hem verleid,reageert hij niet.
Ik vind sex toch erg belangrijk, het soort slagroom op de taart.
Praten erover is ook een crime.
Ik wil hem geen complexen aanpraten,maar ik heb idd de neiging sex buiten de deur te zoeken.

Linda zei

Dat heb ik allemaal achter de rug.
Mijn man (49 jaar) wil zelden seks (1 of 2 keer per jaar).
Nu heb ik vanaf begin dit jaar een minnaar (46 jaar en even oud dan ikzelf) waarmee ik elke maand in een motel afspreek.
Het is gewoon fantastisch ! Ik kom bijna altijd klaar (vroeger nooit) en fleur er ook helemaal van op.
Deze man is wel getrouwd, maar zijn vrouw vindt het helemaal niet erg.
Mijn minnaar en ik gaan binnenkort ook vaker afspreken (elke week of zo).
Kan het ieder vrouw die seksueel tekort komt aanbevelen.

Anoniem zei

hallo ik ben 37 jaar en mijn man 56 hij heeft nooit meer zin in sex en wi nooit meer met me vrijen nu zijn we naar de dokter geweest en heeft ie testostero tekort maar hij bedriegt me ik vraag me af of dat dan wel elders gaat als ik hem verleid gebeurt er niks meer het doet echt pijn en voel me zo vernederd

Jan zei

Hoi ik ben een man van 55, en mijn libido is ook wat minder maar dat zegt niet dat mijn sex leven minder is, integendeel. Ook ik ben druk heb een eigen zaak en twee banen er bij stress etc.. maar dat mag niet inhouden dat je je vrouw moet verwaarlozen er zijn ook nog andere manieren om verwent te worden. Mond, tong handen speeltjes etc... Als je al heel lang geen sex meer hebt gehad zou ik het toch ergens anders zoeken dan de libido, want dat mag zeker de oorzaak niet zijn van sex plezier.

Anoniem zei

Omdat mijn vrouw duidelijk te kort komt bij mij, heb ik haar voorgesteld een gigolo te laten komen als ik naar mijn werk ben. Ze vindt het "over haar grens gaan." Wat nu?

Johan

Earlgrey zei

Johan, zijn het morele issues over betaald vrijen? Verdiep je in het verschijnsel "friend with benefits". Een man die sterk in zijn schoenen staat tegenover dramatische verliefdheden.Een man die je vrouw leuk lekker en gezellig vindt en meer niet. Je hebt immers een band met je vrouw, geen ketting. Het is mij duidelijk dat jullie elkaar niet willen verliezen.
Een avondje uit voor je dame, leuk babbelen en dan vrijen en dat was dat, tot de volgende ontmoeting. In die sfeer dus.Een gigolo is niks, je vrouw heeft duidelijk iets meer dan alleen het lijfelijk nodig, chemie heet dat.Ik suggereer dan dat ze literatuur gaat lezen over die onderwerpen. 50 tinten grijs is een voorbeeld hoewel wat kinky. Of series kijken als cougar town. Erotische verhalen van niveau kunnen flink in je psyche inhakken.Ze zal zich ook in moeten verdiepen, in haar zelf tegenover de wereld van Eros, haar plek vinden. Het morele aspect remt vaak de normale loop van het erotisch zelfbewuste. Ik durf zelf te wedden dat als ze zich weer gelukkiger gaat voelen dat die match jou ook zal bewegen om haar meer plezier te geven. Doe iets geks, ga samen uit, zoek mannen die alleen rondhangen, zij kiest een die ze leuk vindt, begin een gesprek, zie of je wel over het geval wil praten of dat je zgn een ander afspraak hebt en ze alleen achterlaat, of zeg het eerlijk, Zo van vind je haar leuk of zo, niet perse dat jullie getrouwd zijn. Daarna rolt het vanzelf. Er zijn ook datingsites, maar daar zet men het duidelijk neer. Want er zijn legio mannen die vreemd gaan of ook flink tekort komen. Zoek het wel op een goed niveau.

wolvie12 zei

ik ben 56 ik weet niet wat er mis is? heb twee vrouwen gehad bij geen enkele heb ik er wat van terecht gebracht. en op zo een leeftijd zou je toch genoeg ervaring moeten hebben wel ik dus niet. nooit ben ik bij een vrouw gewest om sex te betalen. ik durf gewoon niet met een vrouw nog omgaan als het puntje bij het paaltje komt.ik voel mijn zo stom en dan ga ik nog op zoek naar iemand om een sex afspraak terwijl ik weet dat het niets word.

Anoniem zei

Ik ben een vrouw van 58 jaar. Mijn man wil al 8 jaar geen sex met mij. Ik kwam in de overgang en had er ook niet zo behoefte aan ook erg veel klachten, maar nu komt het gelukkig weer terug.
Maar mijn man wil mij nog steeds niet. Als ik er over praat word hij geïrriteerd en boos. Ons huwelijk heeft wel prolemen daardoor en ook andere oorzaken. Toch voel ik mij vaak afgewezen dat doet erg pijn ik mis ons en het lichaamlijk en intimiteit. Waarop ik boos en geeriteerd reageerd op mijn man. Die wel lief is en het beste met mij voor heeft zegt hij. Maar ik voel mij leeg en nuteloos enz. Lig ook aan mij ik ben ook niet makkelijk. Ik mis het gewoon en ik baal zo wil ik niet verder dat zeg ik ook tegen hem. Maar ik heb nog een kind van 19 jaar thuis die laat ik niet alleen. Ik heb geen werk dus zo makkelijk is het niet. Soms vind ik mijn man leuk en krijg ik weer hoop. Maar er word niet gereageerd op mij als ik wat probeerd. Ik voel mij vaak leeg en nuteloos. En denk het heeft geen nut meer ik hou niet meer van hem. Ik ben leeg echt helemaal leeg en voel niets meer. Het is op!